top of page

"ביקורת בונה" האומנם-בונה?!

מכירים את אלו שאומרים: "לא מבין למה נעלבת?! זו הרי ביקורת בונה!" ?! יש לי הרגשה שלכל אחת יש או היתה אחת/אחד כאלו בחייה... היתה לי חברה כזו. נגיד חברה. מישהי. היא כבר לא בחיי יותר. יודעים למה? כי היה פער גדול בין הפרשנות שלי ל"ביקורת בונה" לבין הפרשנות שלה. נתחיל מזה שהטרמינולוגיה שלי שונה. אני מדברת בשפה של פידבק ומשוב. FEEDBACK מילה שבאה מעולם האוטומציה, מדברת על מערכת שמזינה ומתקנת את עצמה מיידית. משוב או משו"ב ,מדברת על *מידיות, *שיקוף ו*בקרה. זה רחוק שנות אור מביקורת.


זה לא מסתיים כאן, כי תכל'ס צריכים להתקיים כמה תנאים מקדימים **לתת משוב טוב ואפקטיבי** הנה הם: 1) ה ס כ מ ה - מקבל המשוב צריך להסכים לקבל- שאלתם האם מקבל המשוב רוצה/מוכן/יכול לקבל פידבק?! 2) כ נ ו ת ורצון אמיתי לעזור- כשאתה נותן משוב- שאל את עצמך מאיזה מקום אתה נותן: האם זה בכדי להיות צודק/חכם/חזק יותר או כי אתה רוצה לעזור לחברך? 3)בלי ה כ ל ל ו ת- כשאתה מתחילה ב: "אתה תמיד" או "כל הזמן" עשויה להווצר בעיה ,באותו רגע מקבל המשוב עשוי להאטם ולא להקשיב... הכללה יוצרת התנגדות. מכאן- תן פרטים ספציפיים. 4) קצ ר ו ת מ צ י ת י -כשאנחנו עיניינים מקשיבים לנו :)


ומה התנאים **לקבל משוב **שיהיה גם אפקטיבי? 1) תתרכזו ב ת ו כ ן ולא באדם שנתן לכם אותו- כל כך הרבה פעמים קורה שהאדם שמסר את התוכן יצר את ההתנגדות ולא התוכן עצמו. 2)תתרכזו בלהיות ח כ מ י ם יותר ,וצודקים פחות- אז יש סיכוי שתלמדו 3) פחות מ ג נ נ ו ת יותר הק ש ב ה .


ולבסוף למה בכלל כדאי לנו לתת ולקבל משוב ( אפקטיבי )? 1)יוצר ב ה י ר ו ת - ה"קלפים" על השולחן 2)יוצר ק ר ב ה ואינטימיות 3)מאפשר פתח ו פ ת ר ו ן לבעיה 4)משפר את התיפקוד של שני הצדדים.


כן אני יודעת, בטח תאמרו "אהה זה קל לכתוב אבל מי יכול ליישם כזה דבר?" והתשובה שלי- כל אחד. תתחילו באימון על אחד מהתנאים שתקחו על עצמכם. מקסימום תצליחו :)


feed back


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פרידה

bottom of page